Orgelprofessor tiltræder med alle orgelpiber for fuld udblæsning

Aftenen bliver én af de sjældne lejligheder, hvor publikum for alvor vil mærke bruset fra det mægtige orgel.
Det Kongelige Danske Musikkonservatorium er blevet en stor kapacitet rigere.

Den internationalt berømmede svenske organist Hans Davidsson er vendt tilbage til Skandinavien for at tiltræde som orgelprofessor i København. Det sker efter mere end ti år i USA, hvor han var professor ved Eastman Universitetet i Rochester.

Koncertens første afdeling er med musik af Nicolaus Bruhns, César Franck og Maurice Duruflé. Det er et repertoire, der peger på to af lige netop Marcussenorgelets vigtige egenskaber: dets forankring i den nordeuropæiske barok og dets orientering mod den franske stil fra 1800-tallet og 1900-tallets første halvdel. Koncertens anden halvdel spejler modernismen. Tre store orgelværker fra årtierne 1960 og 1970 af György Ligeti, Olivier Messiaen og Torsten Nilsson, omgivet af Johann Sebastian Bachs Passacaglia og fuga i c-mol.

Hans Davidsson hører til de internationale organister og undervisere og er en førende kapacitet på sit område. Med tiltrædelsen fastholdes det i forvejen stærke orgelmiljø ved DKDM.

Ud over solistisk orgelspil har Hans Davidsson undervist i orgelrepertoire, opførelsespraksis og orgelbygning. Desuden har han afholdt musikvidenskabelige seminarer og været keynote speaker og foredragsholder i talrige sammenhænge.

Senest stod han, sammen med sin kollega i København, orgelprofessor Bine Bryndorf, i spidsen for et internationalt pedalklavikord seminar på DKDM.