Ejnar Kanding
Baggrund
Ejnar Kanding (f. 1965) har diplomeksamen i komposition og musikteori fra DKDM i København i 1993 efterfulgt af studier på IRCAM i Paris og med Professor Lev Koblyakov i Jerusalem i 1994 og 1995.
Siden sin debutkoncert fra DKDM i 1996 har han specialiseret sig i at komponere musik for computer og instrumenter (live electronics). Det har medført en omfattende brug af softwaren MaxMSP i udviklingen af sine værker og som instrument i koncertfremførelser. Det er dog altid den musikalske form og frase, der er i fokus, aldrig det elektroniske eksperiment.
Undervisning
Siden 1991 har Ejnar undervist i teori, komposition og elektroakustik på DKDM. Han underviser desuden i Interaktiv lyd, 3D, Musikteknologi og komposition på Syddansk Musikkonservatorium og underviser flere studerende fra det Rytmiske Musikkonservatorium i forbindelse med deres overbygnings-(solist)uddannelse. I perioden 2005-2008 underviste han på Det Jyske Musikkonservatorium i elektroakustisk, musikhistorie og elektronisk komposition.
Kunstnerisk praksis
Ejnar Kanding er kendt for at afsøge mulighederne indenfor et bredt udsnit af musikalske udtryk fra det kropsligt ekspanderende til det det emotionelt statiske eller melankolske. Hans enestående farverige klange forener den elektroniske og akustiske lyd i komplekse teksturer, kropslig energi og sart enkelhed. Kandings musik er en sanselig rejse i det indre livs ukendte områder. Det musikalske udtryk, form og frase er i fokus ofte med elektroniske klange som kontrapunkt.
Ejnars brug af den digitale mixerpult og MaxMSP som instrument er banebrydende indenfor den nye musikerrolle, som er mest kendt som live electronics eller klangregi; hans virtuositet på dette felt har medført en lang række opførelser både af improviseret og nedskrevet musik af egne og andres værker med mange forskellige ensembler, f.eks. værker af Saariaho, Nono og Stockhausen; og ensembler som Cikada (NO), Ars Nova (SE), Jack Quartet (NYC), Transit ensemble (NYC), Adapter (DE) og Ensemble Mosaik (DE). Som kunstnerisk leder af og udøvende klangregissør i ensemble Contemporánea har Ejnar rejst verden rundt. Ensemblet har specialiseret sig i en glidende og smidig fremførelse af værker, der involverer live electronics.
Ejnars nysgerrighed og trang til at afprøve nye territorier har ført til samarbejde med kunstnere, hvor musikkens grænse til det visuelle er blevet udfordret. Dette kan bl.a. ses i det næsten tre timer lange musikteater ”Happy in Dorado City” med instruktøren Wolfgang Häntsch (Berlin) og installationen ”ReRememberer” af Suzanne Bocanegra (NYC) for improviseret real-time processing, improviserende akkordeonist, 50 violinspillende ikke-violinister og en ekstremt forstærket trævæv.
Den 14. april 2023 uropførte American Contemporary Music Ensemble værket Slender trees på The Metropolitan Museum of Art på initiativ af AFSMK (American friends of SMK) i samarbejde med EarUnit - concert series (DK).
Udviklingsvirksomhed
KUV At komponere for cello og realtime processing – Ejnar Kanding
PUV Harmonisk kursus i Moodle – Martin Lohse, Anders Brødsgaard og Ejnar Kanding
Ejnar har modtaget Statens Kunstfonds treårige stipendium og mange arbejdslegater.
Se hele listen her
2-8 instr
- Kyrie Eleison, Píù Profunda, Ite, missa est (2020)
- Nordic Broken (2020)
- Une claire eau (2019)
- Danish Golden Age Pieces (2019)
- Sonata da Chiesa (2019)
- Suite Résonance Duo (2019)
- Arild duo (2019)
- Partita Mallorca (2018)
- Transparent Mosaic (2018)
- Tango de Fuego (2017)
- Anagram 1 (2017)
- Sensitive Shades (2016)
- Sunstone (2016)
- Hammershøi Pieces 1-6 (2015)
- Zaffre 1 a-c (2015)
- Sette Venti (2015)
- Texture 4 (2015)
- Mosaico 4 (2015)
- Mosaico 5 (2015)
- Permanent Kraplak (2014)
- Texture 1 (2013)
- Mosaico 1 (2013)
- Obscure Transparence (2013)
- Nine Waves (2013)
- Sonus Nubes - Passage 5 (2012)
- Couleurs Nomades (2011)
- Arild trio (2010)
- Passage 1 (2010)
- Sich hingab – String Quartet No. 3 (2010)
- 343 m/s - speed of sound (2010)
- audioX (2010)
- Stillstehen I-V (2009, 11, 17)
- Spazio Vitale (2009)
- Litofonia (2008, 13)
- Auxiliary Blue (2008)
- Three Colors – String Quartet No. 2 (2007)
- multidirectional flow of information (2007)
- membram413 (2007)
- ratio 3:5 (2007)
- Sur Real Life (2005)
- lab.road (2004)
- Kontur des Fühlens – String Quartet No. 1 (2004)
- Gaukler (2001)
- pp00a (2000)
- bul00a (2000)
- espontáneo II (1999)
- espontáneo I (1999)
- Entbergen III (1999)
- Entbergen II (1998-99)
- Entbergen I (1997)
- “…das Offene” (1996)
- Zwischen den Hämmern (1996)
- “Subrisio Saltat” (1995-96)
- “Weltinnenraum” (1995)
- “...mit steigernder Stille” (1995)
- “...in die Schöpfung eingehaucht” (1994)
- “…unsägliche Stelle” (1993, 95)
- Vier Georgelieder (1993)
- Fustanella (1993)
- Adå’nai rå’I (1992-93, 96)
- Eruptio et Cogitatio (1987-88, 90)
- Triptykon – Triptych (1985)
- Four Meditations (1985-86, 89)
- Intrada (1985, 87-88)
9+ instr
- Emotion Waves (2019)
- Flug der Farben (1994-95)
- Logos – The Word (1990)
- Operanic (1988-89)
Educational music
- Miniature 1 (2018)
- Miniature 2 (2018)
- Ardent Flame I & II (2018)
Symphony orchestra
- Simplichitas (2018)
- Vergeuder der Schmerzen (1995)
- The Rings (1993-94)
Solo
- Miniature 1 & 2; Forest Lake, Night Fire (2018)
- Ardent Flame 1 & 2 (2018)
- Escuchar (2017)
- Schichtstruktur (2016)
- Suite Résonance (2015)
- Canzone 1-3 (2015)
- Still Waters (2014)
- Partita Melancólica (2013)
- Tableau 1-9 (2013)
- Skyggen (2013)
- Fluctuant (2013)
- Papilio Machaon (2012, 14, 16)
- Micromorph (2012)
- Passage 4 (2011)
- Dark violet – Deep turquoise - Passage 3 (2010-11)
- Passage 2 (2010)
- Epicenter II (2009)
- tonlos Los tonlos (2007)
- Arild (2003)
- Viste Sueños (2003)
- Ciudad de las sombras (2000)
- Berge des Urleids (1999)
- Des roten Schalls des Sonnenballs (1992-93)
- Winter Darkness (1992)
- Inflixions (1991-92)
- Krystal I-III (1985, 89-90)
Electronic music and installations
- Geognosi (2014)
- Longing Madly (2011)
- Lullabies (2009)
- improvisation berge (2006)
- las sombras (2000)
Ejnars musik er meget værdsat i en traditionel ny musik sammenhæng og er blevet udvalgt til prominente festivaler:
International Computer Music Conference (2001, 2004, 2010), International Society for Contemporary Music (2002, 2008), Festival Synthése, Nordiske Musikdage, Up North, Interactive Arts Performances Series på New York University m.fl. Desuden har han modtaget adskillige bestillinger af en lang række internationale ensembler såsom Osiris Trio (NL), Harry Sparnaay Trio (NL), Crash ensemble (IR), Cikada ensemble (NO), ensemble Ars Nova (SE), ensemble Adapter (DE), Zoë Martlew (GB), Transit ensemble (NYC), Jack Quartet (NYC), George Vassilev (CH), Christophe Fellay (CH), ACME (NYC), Sonar Quartett (DE), Quinteto del Fuego (CH), The Six Tones (SE) og Black Page Trio (AT), Concordia (CH), Camerata Deià (ES), Zoë Martlew (GB), Todd Reynolds (NYC) samt de danske ensembler Figura, Athelas, Alpha Trio, Copenhagen Art Ensemble, Messerkvartetten, Audio Exhibition, Ensemble Midtvest, Nordic String Quartet, Messiaen Quartet Copenhagen, Trio Ismena, Rudersdal Kammersolister.
Nodeudgivelser
På Edition·S
CD-udgivelser
Ejnar Kanding
…unsägliche Stelle
Figura Ensemblet
KECD1 (eget forlag)
Ejnar Kanding
Profundización de Azul
Contemporánea
2001, KECD2
Ejnar Kanding
Flug der Farben
Contemporánea
2011, KECD4
2020, Cosmopol
Ejnar Kanding, Frank Bretschneider
Auxiliary Blue
Contemporánea, David Hildebrandt, Frank Bretschneider, Ejnar Kanding
Dacapo 8.226540
Morten Olsen, Ejnar Kanding, Jexper Holmen, Simon Christensen, Morten S. Danielsen
Trash
Frode Andersen
Dacapo 8.226513
Ejnar Kanding, Lars Graugaard, Sunleif Rasmussen, Ivar Frounberg, Fuzzy
Harp & Computer – Electroacoustic music from diem III
Sofia Asunción Claro
Dacapo 8.224113
Andy Pape, Ejnar Kanding, Ivar Frounberg, Mogens Winkel Holm, Klaus Ib Jørgensen, Leif Kayser
Works for Classical Accordion
Geir Draugsvoll, Lise-Lotte Nielsen, Søren Kaas Claesson
Dacapo 8.224028
Online-media
Hammershøi Pieces - Light in Structure 1-6
Clarice Jensen, Peter Dugan
Live recording from Scandinavia House, NYC, 2015