Erik Kolind

Stilling
timelærer
Uddannelsesretning
Orgel og kirkemusik
Fagområde
Orgel og kirkemusik
Område
Undervisning

Baggrund

Erik Kolind startede sin musikalske løbebane som sanger i Københavns Drengekor på Sankt Annæ Gymnasium og fik hér en solid forankring i den kirkemusikalske tradition gennem de store passioner og oratorier af bl.a. Bach og Händel. Han startede med klaverundervisning og udvidede siden sin horisont med orgeltimer, der hurtigt viste sig meget inspirerende for ham.

Efter endt studentereksamen tog Erik Kolind i 2004 den Præliminære Organisteksamen (PO) fra Sjællands Kirkemusikskole efter ét års studier og begyndte herefter sine studier i DKDM’s kirkemusikfaggruppe som elev af Hans Fagius, Lasse Ewerlöf og Bine Bryndorf. I sin tid på BA og KA var han to gange på udveksling i hhv. Lübeck og Paris, og efter endt KA-eksamen i 2009 med højeste karakterer i hovedfagene orgel og improvisation fortsatte han sine studier på Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris hos underviserne Thierry Escaich og Phillippe Lefebvre (improvisation), Cyrille Lehn (Harmoni) og Jean-Baptiste Courtois (kontrapunkt). Herfra afsluttede Erik Kolind sine studier i 2012 med særskilte diplomeksaminer i både improvisation og musikteori.

I 2013 blev Erik Kolind optaget i DKDM’s solistklasse, hvorfra han i januar 2016 debuterede som elev af Hans Davidsson med koncerten ”Skyggerne er det der må falde” – en koncert, der både omfattede sang, moderne dans og eksperimenterende lyssætning samt et til lejligheden komponeret værk af solisten selv.

Undervisning

Erik Kolind har været tilknyttet DKDM som timelærer siden 2015, hvor han underviser i liturgisk orgelspil og improvisation samt nyere, rytmiske salmer og rytmisk orgelrepertoire. Han har tidligere været tilknyttet Sjællands Kirkemusikskole som underviser og er også tit benyttet som kursusinstruktør.

Kunstnerisk praksis

Gennem en årrække arbejde Erik Kolind som 2. organist og producent i Holmens Kirke. Siden 2016 har han været organist i Store Magleby Kirke ved Dragør og giver sideløbende koncerter som solist og akkompagnatør i ind- og udland.

Udviklingsvirksomhed

Erik Kolind udfærdigede som sit KA-projekt på DKDM en transskription for solo orgel af Modest Mussorgskys ”A Night on a bare Mountain”, der senere blev udgivet på det østrigske forlag Doblinger:

https://www.doblinger-musikverlag.at/de/werk/eine-nacht-auf-dem-kahlen-berge-f%C3%BCr-orgel-bearb

Han har siden da arbejdet videre med transskriptioner af værker fra den symfoniske tradition og uropførte ved Langgaard Festivalen 2020 en version af Alexander Scriabins ”Le poème de l’extase” for solo orgel.

I studieåret 2022/2023 arbejder han sammen med kollegerne Mads Høck og Søren Christian Vestergaard på forskningsprojektet ”Praktisk inspirations- og lærebog i udfærdigelse af salmeforspil i den særlig danske kirkespilstradition”, der med udgangspunkt i Den Danske Koralbog søger at give konkrete anvisninger og inspiration til udfærdigelse og improvisation af salmeforspil til organister på alle niveauer.