Thomas Solak
Baggrund
Thomas Solak er uddannet fra DKDM 1987-1993 med hovedfagene klaver og musikteori og med sidefag inden for rytmisk-improvisatorisk musik.
Efter et mangeårigt virke som underviser i forskellige led af musikuddannelsessystemet har interessen desuden samlet sig om anvendelse af it i formidlingsøjemed, og siden 1996 har han beskæftiget sig indgående med læring og it på konservatorieuddannelsen. Han er bl.a. gennem en række større FOKU-projekter ophavsmand til undervisningsprogrammerne HarmonyLab, RytmeRepetitør, DKDM-Hørelæresuite, FormIllustrator, samt skrifterne „Amadeus“ til musikvidenskabelig brug.
Thomas er ansvarlig for en række undervisningsteknologier på DKDM og har desuden været en af udviklerne bag konservatoriets distance learning-program.
Undervisning
Thomas har undervist ved DKDM siden 1992, fra 2000 som docent. Han underviser i musikteoretiske fag, herunder satslære, analyse/formidling, teori for kirkemusikere, arrangement, instrumentation og rytmisk teori/arrangement. Thomas brænder for mundtlig og skriftlig formidling af musikteori, og har gennem årene udviklet at stort materiale – traditionelt såvel som til brug ved teknologistøttet undervisning. I 2019 udgav han bogen „Funktionsharmonik – en guide til oplevelsesorienteret analyse“.
Kunstnerisk praksis
Thomas begyndte sit musikalske virke som udøvende musiker. Projektvise ansættelser som orkesterleder, 15 års ansættelse som organist og en omfattende koncertvirksomhed som pianist og organist, herunder koncertrejser som akkompagnatør i Danmark, Sverige, Tyskland, Luxembourg og Frankrig, bibragte en solid praktisk baggrund for de senere musikteoretiske studier.
Thomas er tillige aktiv som komponist og arrangør, spændende fra liturgisk musik til rytmisk-improvisatorisk musik.
Udviklingsvirksomhed
PUV
- Yngve Tredes forelæsninger – om det 20. århundredes musik
- Formillustrator – software til brug i faget analyse.
- DKDM Hørelæresuite – software til støtte af hørelærediscipliner
AUV
- Funktionsharmonik – Thomas Solak
Thomas Solak deltager i flere nationale og internationale fora for musikteori, pædagogik og nytænkning. I 2017 stod han bag den første officielle networked performance på dansk grund „Longing for the Impossible for the Moment it is Real“, som blev opført på DKDM.
HarMA – medlem af programkomiteen og tilbagevendende oplægsholder
Artikel [link til artikel] om musikteori på DKDM – fra Seminar Event HarMA, April 25-26-27th, 2018
Beskikket censor ved musikkonservatorierne.
Beskikket bestyrelsesmedlem ved Det Danske Institut i Rom.
- Funktionsharmonik – bogudgivelse.