Ph.d.-præsentation ved Peter Bruun

Verdener bliver til i lyd – et studie i fænomenologien af musikskaben, væren og pædagogiske dannelsesprocesser
Dato
Mandag den 11. september 2023
Tid
17.00 — 18.00
Sted
Ny Sal, Rosenørns Allé 22, 1970 Frederiksberg C
Venue
Ny Sal
Entré
Gratis adgang

“Verdener bliver til i lyd – et studie i fænomenologien af musikskaben, væren og pædagogiske dannelsesprocesser”

I mit ph.d.-studium har jeg undersøgt, hvilken betydning musikalsk skabende processer kan have i undervisningssammenhænge. Studiet har affødt en række indsigter af empirisk, teoretisk og filosofisk karakter, som angår børns og voksnes forhold til musik, og i særdeleshed musik i et dannelsesperspektiv: dannelse gennem musik og dannelse til musik. Jeg vil ved denne lejlighed præsentere nogle af resultaterne fra min ph.d.-afhandling.

Musikalske processer og musikalsk erkendelse er ’tavse’ i den forstand, at de dybe og betydningsfulde aspekter ikke kan sættes på ord. Samtidig viser mit ph.d.-studium, at musikken på samme måde som netop sproget er definerende for, hvordan vi er sammen som mennesker, og hvordan vi udfolder vores fælles liv i dialog og på tværs af generationer. Musikalsk dannelse er ligeså grundlæggende og vigtig som dannelse til og med modersmålet. 

Jeg har argumenteret for, at netop det skabende må forstås som udgangspunktet for al musikalsk dannelse. Børn kommer ind i verdenen som musikalsk handlende og musikalsk skabende mennesker. At være musikalsk skabende er ikke noget man lærer, men noget vi alle er. Det er i det skabende, at man erfarer sig selv som et musikalsk menneske, når man mærker at musikken er "for mig", fordi den også kommer "fra mig", og fordi jeg deler den med andre. Så mærker man, at musik ikke blot er lyd, men at den betyder noget, idet den bliver til. I en verden, hvor musik i høj grad er blevet et forbrugsgode, som strømmer gennem elektriske og digitale medier, er det i den pædagogiske interaktion dette, man må tage udgangspunkt i: At musik er noget tilblivende. Konsekvensen heraf er, at det i forhold til at fremme dannelse i musik er nødvendigt at udvikle pædagogiske praksisser, som er grundlæggende eksperimenterende. 



En musikalsk dannelse med udgangspunkt i det skabende, kan komme til udtryk i en bevidsthed om, at vi som mennesker alle har både mulighed for og ret til at deltage aktivt i musik, og at vi alle har mulighed for at udtrykke os i musik og reflektere over musik og gennem musik.