PULSAR 2023 - åbningskoncert

Åbningskoncert - Sinfonietta
Dato
Torsdag den 9. marts 2023
Tid
19.30 — 21.00
Sted
Konservatoriets Koncertsal, Julius Thomsens Gade 1, 1974 Frederiksberg C
Venue
Konservatoriets Koncertsal
Entré
Gratis adgang (1000 pladser i salen, det er ikke muligt at reservere)

Den franske dirigent Jean Thorel åbner dette års PULSAR med DKDM’s Sinfonietta.

Tzu Hsuan-Chen:  Before the Dawn                                                                              

Isak Persson:  Disassembled Watches                                                 

Gustav Bjerre:  Mondōka                                                                      

Håkon Guttormsen:  Sinfonietta

Loïc Destremau:  Ile de Sonorité #7       

Athanasia Kotronia: DJUPA KÄRLEK INGEN 

Hent detaljeret salsprogram
 

Den franske dirigent Jean Thorel gæster endnu en gang PULSAR til denne åbningskoncert med DKDM’s Sinfonietta og seks meget forskellige værker på programmet.

Loïc Destremau udforsker i sit værk Ile de Sonorité #7 klanglige og tekstuelle sammentrækninger og forlængelser, som bliver til nye musikalske verdener, mens Isak Perssons værk er baseret på lydoptagelser af kirkeklokker, som er transskriberet og brugt som grundlag for Dissaembled Watches.

To af værkerne har poetisk udgangspunkt eller er skrevet til en specifik tekst: Titlen til Gustav Bjerres værk Mondóka er en gammel japansk digtform, der betyder "dialogdigt". Musikken er centreret omkring en diset drømmelignende tilstand, og på et tidspunkt dukker der pludselig et intimt tidløst rum op på en næsten naiv og klar måde, der indrammer stykkets hjerte. I Athanasia Kotronia sangcyklus DJUPA KÄRLEK INGEN hører vi forskellige satser skrevet for sinfonietta og sopranen Barbro Citron. Sangene er alle skrevet til tekster af den svenske forfatter Ann Jäderlund. Idén om at bli sann I kärleken, Okänd, Ängskovall, Djupa Kärlek og Synen.

Håkon Guttormsens værk Sinfonietta er et forsøg på at skrive almindelig, langsom melodisk musik med en let karakter, som bruger et begrænset motivisk materiale og fører det gennem forskellige subtile variationer. Tzu-Hsuan Chen værk handler om fantasien og forventningen til det første lys. Der er forskellige fortolkninger af begyndelsen af musikken: en begyndelse, der bryder igennem døren med en stærk, men diskret stemme, en begyndelse, der er blød og tilbageholdende og en begyndelse, der er som pufsukker i munden.

Hent PULSAR-avisen 2023


Se alle koncerter under PULSAR 2023