7.5 mio. kr. til kunstnerisk udviklingsvirksomhed på de syv videregående kunstneriske uddannelser
"Kunstnerisk udviklingsvirksomhed (KUV) er en vigtig del af vidensgrundlaget på de kunstneriske uddannelser. KUV-puljen giver mulighed for, at undervisere gennem kunstnerisk praksis kan udforske, videreudvikle og reflektere over nye arbejdsmåder og metoder i egen kunstneriske og kunstpædagogiske praksis,” skriver CAKI. Læs mere om KUV-puljemidlerne og de øvrige modtagere i CAKI’s pressemeddelese.
Pianist Emil Gryesten og filosof Søren Schauser, begge ansat på DKDM, udforsker i deres projekt ’100 magiske som’er – eksperimenter med analogiens rolle i fortolkning’ analogi som katalysator i fortolkning og udførelse af det romantiske klaverrepertoire.
Projektet udføres i studieåret 2024-2025 og formidles blandt andet med bogudgivelse, koncertforedrag og en CD-udgivelse.
Søren Schauser udtaler:
”Bevillingen fra Kulturministeriet vil – det håber vi da – gøre en stor forskel for mange mennesker. Vi giver musiklærere et redskab i det daglige arbejde: Hvad kan man sige, hvis man vil have et bestemt udtryk frem? Og kan ord sende udtrykket helt nye og spændende steder hen?
Man skal også huske, at analogi er selve den måde, vi forstår musik på. Den mindste tone i bilradioen fylder vores sind med tanker, billeder, fornemmelser. Så vores projekt kunne på længere sigt gøre os alle samen mere bevidste om musikkens virkemidler.
Et af projektets næste tiltag er koncertforedraget om Det Sublime den 23. april kl. 19.30 på konservatoriet. Jeg håber, mange vil komme ind og opleve de unge virtuoser omsætte ideer i praksis – og man kan samtidig høre Emil og mig selv drøfte de mange meninger i romantisk musik.”
Emil Gryesten udtaler:
”Det har altid interesseret mig enormt meget, hvordan musik på tilsyneladende mirakuløs vis kan stimulere alle mulige følelser og tanker. Ud af nogle simple toner kan der opstå hele verdener i fantasien. I min kunstneriske praksis som pianist er de største inspirationskilder ofte ikke klavermusik, men opera, lieder, litteratur og billedkunst. Jeg er tit vendt tilbage til den særlige disciplin, det er at fortolke eksempelvis uddrag fra Wagners musikdramaer på klaver. Her er det fascinerende, hvordan klaverets toner kan transformeres til et slags destillat af dramatisk handling, følelser og åndelige idéer.
Søren og jeg anvender med inspiration fra blandt andet dramateoretikeren Konstantin Stanislavskij udtrykket 'det magiske som’ til at beskrive det fænomen, at musik bliver levende, når vi hører det som andet og mere end blot toner - f.eks. som en gestus, som udtryk for en følelse eller som en erindring. I vores projekt vil vi udforske og videreudvikle denne dimension af musikalsk fortolkning gennem en række kunstneriske eksperimenter.
Fra et musikfilosofisk perspektiv er betydningsskabelse i romantisk musik et utrolig komplekst og vanvittigt fascinerende felt, som jeg ser meget frem til at udforske i dybden med Søren ved min side. Vores bidrag inden for området vil udover en række koncertforedrag komme til udtryk i en bogudgivelse, som tematiserer analogien, herunder metafor og intertekstualitet, som fundamental dynamik i den romantiske klavermusik, vokalmusik og kammermusik.”