Bratschdebut: Der hvor guldet ligger begravet
Som så mange andre bratschister lagde Asbjørn Nørgaard ud som violinist.
Det var de store romantiske violinkoncerter, der trak. Dem med smukke, langsomme satser og nærmest atletiske finaler, hvor violinen for alvor kunne sætte turbo på. Men en indspilning med Budapest Strygekvartet, åbnede hans øjne. For kammermusikken – og for bratschen.
”Har man én gang siddet med bratschstemmen i nogle af de store kammermusikværker, sene Beethoven-kvartetter og den slags, så lader man gerne violinisterne beholde deres brilliante e-strenge. Guldet ligger begravet hos bratschen”, forklarer Asbjørn Nørgaard.
Det blev hurtigt klart for ham, at det var i kammermusikken, han var hjemme som musiker og her, han kunne hente de store oplevelser. Og netop kammermusikken kom siden til i stor stil. Asbjørn Nørgaard dannede med sine bedste venner allerede som teenager strygekvartetten Den Unge Danske Strygekvartet, der siden har været den faste base. De har nu slettet ”Unge”, og den Danske Strygekvartet, nu med meget mere skæg, regnes i dag for et af de førende, unge ensembler internationalt. Et ensemble, der i mellemtiden har vundet store konkurrencer og været tilknyttet kammermusiktempler fra Islands Brygge til Lincoln Center i New York og fået fans overalt med deres højspændte, højintense fortolkninger af de klassiske strygekvartet værker.
Men Asbjørns kammermusikalske virke spænder endnu videre, og selvom en debutkoncert med hans faste partnere i kvartetten kunne synes oplagt, er programmet onsdag d. 22. maj i Konservatoriets Koncertsal fyldt med kammermusik af en hver art og med musikere og kolleger fra hele paletten af hans virke. I den prisvindende duo Inviolata med makkeren Andreas Borregaard på accordeon med musik af Bach, og i Trio Misto med klarinettist Mathias Kjøller og pianist Søren Rastogi i værket Hommage à Robert Schumann af György Kurtág. Og så er kvartetkollegaen Frederik Øland til slut medsolist i Mozarts Sinfonia Concertante.
Læs mere om Asbjørn Nørgaard her
Se debutprogrammet i koncertkalenderen
Foto: Caroline Bittencourt