DKDM og LOUD
Midt i september i år modtog DKDM en henvendelse fra initiativtagerne til den nye radiokanal om, hvorvidt vi kunne indgå i et muligt fremtidigt samarbejde om at levere tale- og kulturradio for unge sammen med en række andre kulturinstitutioner. Konservatoriet besvarede denne henvendelse med en hensigtserklæring om et muligt fremtidigt samarbejde. Tirsdag den 22. oktober blev det offentliggjort, at LOUD vandt udbuddet om den nye radiokanal.
Baggrunden er, at Kulturministeren i sommer, efter en del politisk debat om det danske medielandskab, sendte en ny DAB-kanal i udbud for en fireårig periode med et offentligt tilskud på 70 millioner kroner årligt.
Dækningen af kulturområdet skulle have høj prioritet, den skulle fx som minimum indeholde 20 timers kulturprogrammer, og kanalen kunne også sende musik.
DKDM er som udgangspunkt åbent over for samarbejde med alle relevante aktører, og det er ikke første gang, at konservatoriet indgår i samarbejde om produktion af indhold til radio/TV. Konservatoriet har således siden 2005 haft et godt og frugtbart samarbejde med DR.
For DKDM har musikken en stor betydning for det at være menneske, berige det enkelte menneske og styrke fællesskaber. Med en radiokanal, der også har fokus på kultur for unge 15-30-årige, synes vi, at det er relevant at bidrage til udsendelser med afsæt i klassisk musik af, for og med unge.
Andre kulturinstitutioner som f.eks. Nationalmuseet, Vega og Roskilde Festivalen har forpligtet sig til et tæt partnerskab med ejerkredsen bag den nye radiokanal. DKDM er ikke trådt ind i et sådant forpligtende partnerskab, selvom man måske fejlagtigt kan få det indtryk ud fra nogle af de nyhedshistorier, som har været i omløb.
Nu hvor den nye radiokanal bliver en realitet, vil vi i de kommende måneder afklare, hvordan samarbejdet kan foldes ud.
Venlig hilsen
Uffe Savery
Rektor