DKDM udbyder musiktræning for folk med høretab

’Musiktræning for folk med høretab' er et projekt udviklet i et unikt forskningssamarbejde mellem en kunstnerisk institution, en forskningsinstitution og et hospital – nemlig DKDM, Aalborg Universitet og Rigshospitalet. Projektet er en del af PhD-projektet ’Musik og teknologi’, der udføres af Jesper Andersen, som er lektor og leder af tonemesteruddannelsen på DKDM. Der er allerede cirka 200 deltagere, hvilket gør projektet til et af de største af sin art i verden.

Projektets fokus er at hjælpe folk med høretab til at få ny adgang til musik. Jesper Andersen arbejder med at forbedre musikoplevelsen for folk med Cochlear Implants (CI) og høreapparater (HA). Langt hovedparten af udviklingen af CI og HA har fokuseret på at optimere taleforståelse - ikke musikopfattelse. Det er videnskabeligt bevist, at musiktræning forbedrer hørelsen for svært hørehæmmede – der er bare ikke forsket meget i, hvordan det bliver gjort praktisk anvendeligt. Her kommer Jesper Andersens projekt ind i billedet.

Fleksibel musiktræning hjemmefra

Målgruppen for projektet er folk, der på grund af svært høretab mister adgangen til musik. Gennem projektet trænes de for at få den tilbage. Træningen foregår i deltagernes eget hjem over otte uger og består af 24 lektioner, som kan opleves som en række små radioudsendelser eller en podcast. Deltagerne får online adgang til træningen, og de kan i ro og mag tilrettelægge træningen, som det passer ind i deres hverdag ved brug af PC, tablet eller mobiltelefon – nemt og fleksibelt.

Lektionerne er baseret på seks forskellige sange og fokuserer på emner som instrumentation, tekst, melodi, sangens opbygning og historisk baggrund. Træningen indledes og afsluttes med en quiz med en masse lydeksempler med spørgsmål om musik. Testen bliver brugt til at få et indtryk af, hvad deltagerne kan høre og ikke høre samt til at måle fremgangen i træningen.

Ved tidligere projekter har Jesper Andersen kunnet se resultater blandt deltagerne, som har fået musikken tilbage i deres liv. Kvaliteten af den musik, de kommer til at kunne høre, bliver ikke som for almindeligt hørende, men deres musikopfattelse bliver forbedret.

Et overvældende antal deltagere

Projektets deltagere er fundet gennem kontakt til kommuner, regioner, foreninger og Facebook-grupper for folk med høretab samt fysiske opslag på Rigshospitalet.

Deltagerne har tilmeldt sig i det håb, at de gennem projektet kan få forbedret deres egen hørelse og adgang til musik. Desuden har det været en motivationsfaktor for mange, at de bidrager til videnskaben på et vigtigt område.

”Det er overvældende, at der er så mange, der har meldt sig. Det giver mulighed for at lave et meget solidt forskningsprojekt, samtidig med at det viser, at der er et stort behov for forskning og udvikling på dette område. Det gør mit arbejde med projektet meget, meningsfuldt,” udtaler Jesper Andersen.

Du er velkommen til at kontakte Jesper Andersen på jesper.andersen@dkdm.dk, hvis du selv er interesseret i at blive en del af projektet.

Projektets resultater

Jesper Andersen afslutter sit Ph.d.projekt i slutningen af januar 2025, og i foråret vil det være med et Phd.-forsvar med flere videnskabelige artikler, der deler projektets resultater. Derudover munder projektet forhåbentlig ud en forandring for de 200 deltagere. Det er desuden Jesper Andersens forhåbning, at resultaterne vil blive formidlet i relevante fagblade/nyhedsbreve for folk med høretab samt videnskabelige tidsskrifter. På den måde vil hans forskning kunne danne grundlag for videre forskning i Danmark og rundt om i verden – og måske kan tilbuddet om musiktræning endda kan blive en del sundhedstilbuddet i Danmark.

Forskning på DKDM

Forskning på DKDM udføres af DKDM's undervisere og kan tage form af forskningsprojekter eventuelt i samarbejde med forskere fra ind- og udland og omfatte udgivelser i form af artikler, bøger, papers, konferencebidrag o.a.

I 2018 igangsatte DKDM forskningssatsningen Kunst og læring, som pt består af 4 selvstændige ph.d.-projekter og et fælles forskningsforum samt andre fælles tiltag. Projektet udføres i samarbejde med gradsgivende universiteter. Kunst og læring er forankret i DKDM's kernekompetence, nemlig at uddanne klassiske musikere på højeste internationale niveau. 

Forskning udgør sammen med kunstnerisk praksis og udvikling den viden, som DKDM's uddannelser bygger på, og samlet bliver de tre områder forkortet FOKU.

 

Læs mere om forskning på DKDM

Læs mere om FOKU

Læs mere om Musik og teknologi