Musikpædagogisk Konference 2023: Undring, åben dialog og nye perspektiver
Hot’n’ Spicy Steel Band fra Hillerød Musikskole åbner konferencen og trækker tankerne langt væk fra den grå dag udenfor og bandet bliver mødt af smil og klapsalver fra en koncertsal godt fyldt op med professionelle musikundervisere,-pædagoger og -ledere med kompetencer, engagement og hjerte til at give musikken videre.
Undringen og den sokratiske dialog som metode
Dagens keynote og inspirator var Finn Thorbjørn Hansen, som er professor i filosofisk og dialogisk praksis på Institut for Kommunikation og Psykologi på Aalborg Universitet. Meget kort fortalt arbejder han bl.a. med undringen som metode i læringsprocesser og underviser bl.a. i at ’stå i det åbne’, hvor vi giver slip på vores faste meninger og antagelser og i stedet spørger ind til det, vi ikke ved. På den måde kan man nå ind til de spørgsmål eller undringer, der griber os og måske kan tage os et nyt sted hen i dialogen. Han har udviklet en metode, som han kalder ’undringskompasset’ og den skulle være det metodiske grundlag for diskussion og dialog i dagens workshops, der berørte forskellige perspektiver på musikskolernes vilkår og udviklingspotentialer.
Dagens keynote gav stof til eftertanke og energi fra morgenstunden:
”Spændende oplæg, men det var også meget input at tage ind -, sagde Thomas fra Vallensbæk Musikskole umiddelbart efter oplægget. "Det er en helt anden tilgang og et helt andet sprogbrug end jeg sædvanligvis benytter mig af i min undervisning, så jeg glæder mig til at undersøge tankerne sammen med andre i løbet af i dag”.
Johanne Hempel og Lone Sonne fra Via University College og tilknyttet MA i Musikpædagogisk Udvikling på RMC følte sig inspirerede:
”Jeg er jo stødt på nogle af tankerne før og jeg må sige, at jeg bliver lidt forført af at tænke over, hvordan de helt konkret kan omsættes til praktisk ledelse og undervisning", fortæller Johanne Hempel. Lone Sonne stemmer i: ”Ja, jeg bliver også forført – jeg får ’gøre-mod’, simpelthen. Jeg forestiller mig allerede, hvordan jeg bruger undringskompasset og øvelserne helt praktisk i mit pædagogiske virke og skaber et rum, hvor vi taler med hinanden med udgangspunkt i Finn Thorbjørn Hansens metoder. Det var et godt og inspirerende afsæt til konferencen.”, fortæller hun.
Et nyt rum for refleksion
Således inspirerede gik konferencedeltagerne videre til dagens workshops. En række aktører fra musik- og kulturlivet lagde ud med oplæg om forskellige perspektiver på musikskolernes udfordringer og potentialer. På den baggrund og med ’undringskompasset’ som metodisk greb diskuterede konferencedeltagerne på kryds og tværs musik- og kulturskolernes rolle, musikuddannelsernes relevans, talentudvikling, samskabelse og æstetik i den pædagogiske praksis i workshops.
Kirsten Juul Seidenfaden, som er medarrangør og projektleder på konferencen, var opmærksom på, at ambitionerne var sat højt i forhold til at introducere en filosofisk metode som baggrund for dialogen i workshops:
”Vi var godt klar over at det ville være en udfordring at arbejde med metoden med så mange deltagere på relativt kort tid”, siger hun. ”Men jeg synes det var rigtig spændende og dejligt at se, at folk greb det og kastede sig ud i det, selvom det var svært. Jeg håber, at deltagerne er gået hjem med følelsen at have åbnet et nyt rum for refleksion og måske en ny måde at se på sin egen praksis ude i musikskolerne. Jeg har talt med flere, der har fortalt at de aldrig har haft den form for samtale før, så jeg håber da, at vi fik plantet et frø til en ny måde at tænke og gå til dialog på”, siger Kirsten Juul Seidenfaden, der i det hele taget var glad for at deltagerne havde støttet så godt op om konferencen efter flere års fravær.
”Det er så dejligt, at vi har en tryg forbindelse til deltagerne og at det øjensynligt er lykkedes at skabe en platform i dejlige rammer, hvor man kan mødes til en god dag sammen. Det er vigtigt, og det er jeg så glad for, at vi kan facilitere”, afslutter hun.
Næste års konference bliver afholdt på DKDM den 3. januar 2024.