Rektor Uffe Saverys årsfesttale 25. november 2022
1. del
Kære gæster, studerende og ansatte
Velkommen til denne festlige aften, hvor vi vil fejre og markere musikken, som den udspringer her fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Mit navn er Uffe Savery, og jeg har siden 2019 været rektor her.
Grunden til at der findes så meget fantastisk og berigende musik i verden, er, at der gennem tiderne, gennem omfattende kreative processer, er blevet skabt musik. Musik er centralt for kultur og for det at være menneske. Det betyder noget for os her, at vi uddanner musikere, der både er udøvende, skabende, undervisende og producerende. Og det er vigtigt for os at skabe rammerne for gensidigt inspirerende møder mellem den skabende komponistklasse og de udøvende musikere. Det gør vi i en række sammenhænge på konservatoriet og det er også tanken bag den tradition vi har indført til årsfestkoncerten – nemlig, at der skal uropføres et værk af og med de studerende. I år er valget faldet på et værk af den unge komponist, Marianna Filippi.
Marianna har studeret på DKDM siden 2019, og afslutter sine studier i år, og hun har glædet sig helt vildt til at skrive for sine gode venner og medstuderende, og til at høre sit værk uropført af dem. Hun er vokset op på landet, i Vermont tæt på Canada, og fik for nogle år siden øje på muligheden for at studere på her. Hun er kort og godt blevet godt, gammeldags forelsket i både konservatoriet og i at være i Danmark, og glæder sig til fremover at præge og være en del af det danske, nordiske og internationale musikmiljø. Noget af det hun har glædet sig så meget over ved at studere her, er hele miljøet omkring den nyskabende musik, konservatoriets rammer, de studerende, underviserne og den tillidsbaserede kultur, som vores undervisning og læringsmiljø er bygget op omkring her på stedet.
Hun var ikke i tvivl om, at værket skulle handle om vores jordklode for at hylde den og minde os om at passe på den – som biologen og Harvard professoren Edward Wilson udtalte:
One Planet – One Experiment
Dette vil musikalsk blive udtrykt i det nyskrevne værk, som for første gang opføres for et publikum: JORDENS SJÆL.
Et værk der starter med den inderste kerne, den mørke lyd og udvikler sig ud mod lyset – og eksplosionen.
Værket tager udgangspunkt i 17 forskellige ord og udtryk for ordet: earth – eller jordklode.
I aften vil I opleve 126 af de 400 studerende på DKDM, og velkommen til alle de andre studerende i salen. Bag scenen arbejder hele vores tonemesterhold med den tekniske streaming af koncerten samt en lydoptagelse i 3D, som senere vil blive opført i vores 3D Ny Sal for de studerende. Resten af vores studerende studerer sang, klaver, guitar, accordeon, Almen Musikpædagogik, hørelære, kirkemusik/orgel, komposition, tonemester, musikledelse – og dertil vores solistoverbygning med instrumentalister, dirigenter og operaakademiet i samarbejde med Det Kgl. Teater. Kommer man til vores årsfestkoncert 3-4 år i træk, vil man opleve studerende fra stort set alle vores faggrupper.
Nu gør vi klar til kammertonen. Koncertmester Marcus Mukherjee vil stemme orkestret. Kammertonen hvor alle stiller ind på samme frekvens, samme udgangspunkt, 442 svingninger i sekundet – og derefter byder vi velkommen til aftenens dirigent: Gabriella Teychenné.
Velkommen til Det Kongelige Danske Musikkonservatoriums årsfestkoncert 2022.
2. del
At være noget og at være nogen
Der er i den seneste tid blevet talt om at fokusere på noget frem for på nogen. Når vi uddanner dimittender her, så handler det både om at uddanne de studerende til at kunne noget – og at de på samme tid mindes om vigtigheden af at være nogen. Man bliver kun noget, ved også at være nogen.
Der er en masse noget, der skal kunnes. Vi har studieordninger, læringsmål, prøver og eksamener, men midt i al det formelle, så er det vigtigt at huske, at de studerende ikke kun skal tilegne sig en masse på forhånd definerede egenskaber, viden og kunnen. De er også individer, de er nogen – de er dem selv. Og dette skal også styrkes igennem deres uddannelse. Derfor skal undervisningen både sikre, at de studerende tilegner sig en masse konkrete tekniske og musikalske egenskaber samtidig med, at den tager udgangspunkt i den enkelte studerendes personlighed, talent og potentiale.
Studerende ved et musikkonservatorium har valgt en fremtidig levevej som professionelle musikere. Konkurrencen om de faste jobs er hård og det lægger et pres på de studerende, der naturligt stræber efter at blive de bedste og dygtigste, de kan være. Ønsket om effektivitet og uddannelsesmæssig målopfyldelse kan være et tveægget sværd, så man i jagten på at gøre ”det rigtige” risikerer at miste sin fornemmelse for retning og måske endda for, hvem man er som kunstner og menneske. Det er vi meget opmærksomme på.
Vi synes, at vores fornemmeste opgave er at sende studerende ud i verden, som kan træde i karakter både som skabende kunstnere på scenen og som entreprenører i musikmiljøet. Her er det vigtigt, som en del af uddannelsen, også at forholde sig til formidling og at skabe relationer til et forskelligartet publikum. Og heldigvis er det også sådan, at arbejdsmarkedet – for eksempel orkestre, kor, musikskoler og kulturhuse, og offentligheden i mere bred forstand, netop søger kunstnere, der gennem musikken skaber relationer, rummer en autenticitet og egen kunstnerisk identitet. Musikere, der både kan noget og er nogen.
FOKU
Et ideal for os er at blive ved med at være nysgerrige og at ny viden og nye indsigter afføder nye handlinger, nye måder at undervise på. Vores forskningsprojekt, Kunst & Læring, med flere ph.d.-studerende, og vores omfattende kunstneriske og pædagogiske udviklingsvirksomhed, under overskriften FOKU, er en central del af vores virke. Dette afspejles også i den nye generation af studerende. Det er utrolig spændende at opleve hvordan de virkelig arbejder med kunstnerisk praksis og refleksion.
Institutionsakkreditering og internationalisering
DKDM’s gode, refleksive og tætte samarbejde med de 6 andre kunstuddannelser under Kulturministeriet, værdsætter vi højt. Vi ønsker fortsat at styrke og udvikle dette, også når vi hver især får bestyrelser i det nye år.
Konservatoriets grundige og fortløbende arbejde med kvalitetssikring af uddannelser, undervisning og organisering, førte i begyndelsen af året til en meget flot institutionsakkreditering, som fuldt ud anerkender DKDM’s virke på højt internationalt niveau, og gør os i stand til fremover egenhændigt at udvikle og justere vores uddannelser og oprette nye.
For konservatoriets udvikling, høje niveau og multikulturelle forståelse, er det vigtigt med et internationalt udsyn og samarbejdsrelationer med internationale musikkonservatorier i og udenfor EU.
For nylig deltog jeg i den årlige kongres med alle europæiske konservatoriers rektorer, internationale medarbejdere og nogle studenterrepræsentanter. En del af den internationale dagsorden er:
Empowering artists as Makers in Society. Altså - musikere er skabere. De skaber et musik- og kulturliv – og de er dermed medskabere af vores samfund. Dette skal vi underbygge og styrke som uddannelsesinstitution.
Et andet fokus blandt de europæiske konservatorier er diversitet, inklusion og ligestilling. Som det blev nævnt på konferencen i Lyon:
”Diversitet svarer til at invitere alle til et selskab, inklusion svarer til at vi danser sammen”.
Det er et stort og komplekst emne, som vi arbejder med her og det kræver både grundighed og lydhørhed, at få ordentligt fat på hvordan vi arbejder os frem mod et konservatorium der også har et fokus på dette.
På DKDM har vi udviklet en meget fin teknologi indenfor Distance Learning. Det betyder at vi kan undervise på højt niveau ud i hele verden, og modtage undervisning fra hele verden. Vi kan endda spille sammen, live – bare der ikke er mere 2.000 km’s afstand(!). Vores dygtige undervisere, vores teknologi, vores internationale udsyn, har banet vejen for mange spændende løfterige samarbejdsrelationer.
Derudover indgår vi også i mere dybdegående samarbejder, for eksempel med det EU-støttede projekt Global Conservatoire, som er et samarbejde mellem Manhattan School of Music, Royal College of Music og Wien-konservatoriet, hvor der udvikles et fælles nyt digitalt læringsrum og læringsmetoder, hvor studerende fra alle de fire konservatorier deltager sammen. Global Conservatoire giver os adgang til de andre konservatoriers særlige ekspertiser og omvendt.
Livet som musiker – livet som underviser – er og bliver livslang læring!
Afrunding
Inden en koncert har en masse forberedelser fundet sted. Hver en musiker har øvet sig, og der er blevet øvet meget sammen – både hele orkestret og i gruppeprøver. Men når så koncerten går i gang, vil det aldrig blive en gentagelse af det prøvede – der vil altid opstå noget nyt, i relationen til situationen, publikum, og musikken fører musikerne et nyt sted hen. Når man som musiker befinder sig lige det sted, er det en oplevelse af at være inde i musikken. En oplevelse af, at der improviseres her og nu og derfor er en live koncert unik – den kan aldrig gentages præcis som i dag. Det er en del af musikkens væsen.
Per Nørgård er blandt Danmarks mest betydningsfulde komponister, hvor hans 90-års fødselsdag i år er blevet fejret. For A Change – skrevet af Per Nørgård, er et ganske særligt værk der satte en helt ny standard indenfor ny musik og det, at være slagtøjssolist. Nu kunne man fristes til at tro, at det er mig som rektor og slagtøjsmusiker der har sørget for al det slagtøj på scenen – men så enerådig kan og skal en rektor ikke være. Vi havde i foråret en solistkonkurrence, hvor det enige dommerpanel blev enige om at de to vindende solister var Lorenzo Colombo på slagtøj og Michael Germer på violin. Michael Germer skal I høre efter pausen. Michael Germer er en af de helt store unge talenter, går i vores solistklasse og har allerede nu markeret sit solistiske talent i mange sammenhænge. Lorenzo Colombo talte jeg med forleden. Han glæder sig meget til nu – og det er første gang nogensinde han er solist med et symfoniorkester.
Nu vil jeg gerne byde velkommen til dirigenten Gabriella Teychenné og solisten Lorenzo Colombo.
Se programmet for DKDM's årsfestkoncert 2022