Den gode start
Et idékatalog, der belyser og perspektiverer praksisviden i forhold til guitarelevens første hele år med instrumentet
BAGGRUND
Uanset alder er en nybegynders første år med instrumentet af afgørende betydning.
I denne fase finder etableringen af den individuelt tilpassede undervisning sted, rutiner forankres, lærer-elev-relationen opbygges, og arbejdet med instrumentet søges gjort til en naturlig del af elevens hverdag.
Det er med andre ord her, fundamentet til et godt forløb med instrumentet grundlægges.
KONTEKST & POTENTIALE
I et fag som det musikpædagogiske, hvor man arbejder så intenst og differentieret med den enkeltes udvikling, er det paradoksalt nok mange guitarlæreres opfattelse, at der er meget sparsom tradition for organiseret videndeling og kompetenceudvikling. Mange føler sig alene i deres arbejde, ligesom muligheden for instrumentalfaglig sparring kan synes relativt begrænset; i bedste fald er den afhængig af kolleger på den skole, hvor man er ansat, og i de tilfælde, hvor omstændighederne ikke er til det, kan den desværre være helt fraværende i det daglige.
Den formelle såvel som den uformelle samtale om praksis mangler med andre ord, og det betyder, at langt størstedelen af landets guitarlærere gør sig sine egne erfaringer.
Disse erfaringer udmønter sig i en egen praksis, der ganske vist har en masse tilfælles med fagkollegernes rundt omkring i landet, men som alligevel rummer et utal af nuancer, som andre ikke får glæde af.
I Den Gode Start samles nogle af disse erfaringer og spejles i hinanden.
Projektet vil bidrage til udviklingen af fagområdet ved at give en lang række helt konkrete forslag til, hvordan undervisning på mellemstadieniveau kan gribes an og videreudvikles.
METODE & FORM
Grundlaget for Den Gode Start er interviews mellem 9 guitarlærere fordelt i 3 grupper – én i Nordjylland, én på Fyn og én i Københavnsområdet.
Bogen er en sammenskrivning af disse tre samtaler, hvor stoffet er delt ind i kapitler med hver sit tema. Den Gode Start vil altså dels kunne læses fra ende til anden, dels bruges som opslagsværk om specifikke emner.
PERSPEKTIV
I et større perspektiv er Den Gode Start den første af 3 bøger, som beskæftiger sig med guitarundervisning fra den allerførste lektion til niveauet lige under konservatoriet.
Anden del, Den Gode Fortsættelse (2022), handler om undervisning af elever på det brede mellemstadie, og Det Gode Fællesskab (2023) afslutter trilogien ved at sætte fokus på læringsmiljøer, sammenspil, sociale arrangementer mm.
Samlet set præsenterer denne trilogi en række helt konkrete metoder til, hvordan en solid og alsidig undervisningspraksis kan skrues sammen. De kan bruges som inspiration til at skærpe og udvikle egen praksis, som et forlæg for oprettelsen af nye tiltag – fx opstart af et orkester – samt som en indføring i det pædagogiske fag for studerende uden forhåndskundskaber.
MÅLGRUPPER
Konservatoriestuderende og aktive guitarpædagoger på alle erfaringstrin.
PROJEKTETS TIDSRAMME
Efterår 2020 – forår 2021