International Minifiddlers

PUV

Projektet blev gennemført fra 2012-2016 og havde som formål at udbrede kendskabet til Colourstrings metoden ved hjælp af distance learning-teknologi

12 lande deltog i projektet, hvor Géza Szilvay ved brug af avanceret videoteknologi (distance learning) en gang om ugen i fire år superviserede undervisningen af små børn og gav tilbagemelding til kommende Colourstrings-pædagoger om deres brug af metoden.

Ugentlig session

Hver lørdag gennemgår han "dagens tekst" dvs. et bestemt antal sider af sin VIOLIN ABC.
Det føles som at være i stue sammen, og noget af det unikke i at benytte Distance Learning teknologi er, at Géza Szilvay har mulighed for at demonstrere den måde han "modellerer" violin-teknikken med barnet, samtidig med at han kan forklare og tale med os, der sidder i København, Tyskland og Lapland.

Det er et af principperne i Kodálys filosofi at alle sanser er involveret. Således bliver bue-og violinholdning ikke forklaret med ord, men formet via lærerens hænder. Barnets visuelle sans er fra første færd involveret for at følge ABC bogens musikalske tegninger og symboler.

Géza Szilvays gennemgang af dagens pensum begynder kl. 9.00 og varer ca. 30 minutter. Derefter begynder en direkte session fra Tyskland . En ung pædagog er "på" og underviser sine begynderelever i det materiale som lige er gennemgået af Géza Szilvay. Bagefter er det DKDMs pædagog, der superviseres i sin undervisning. Pædagogen har undervejs mulighed for at stille spørgsmål til Géza Szilvay, der kan komme med råd og vejledning.

Når alle ugens sessions er overståede, bliver de klippet sammen til en halv times sammendrag, der opsummerer de vigtigste pointer og eksempler. Således vil der på sigt være et omfattende online-arkiv af dokumentation om brugen af Colourstrings fra International Minifiddlers.

Alle instrumentgrupper er velkomne

Pædagogikken er i sin oprindelse udviklet for strygere og violinister i særdeleshed, men den er blevet videreudviklet til at omfatte andre instrumentgrupper, således at den både er tilgængelig for klaverundervisning og blæserundervisning.
Alle interesserede uanset instrument opfordres til at følge projektet.

Læs mere

Samarbejdspartnere

  • Särestö Academy 
  • Caprice Ltd. 
  • The Royal Danish Academy of Music, DKDM, Denmark 
  • Private pedagogue, Köln, Germany 
  • Lapland Music School, Finland 
  • University and Music School of Tromsø, Norway 
  • Nuuk Music School, Greenland 
  • Scuola di Musica Colourstrings, Milano, Italy 
  • Australian National University, ANU Music School, Canberra, Australia 
  • Private pedagogue, Soul, Korea 
  • Music School of Torshavn, Coloustrings unit, Faroe Islands 
  • Raanana Music Center, Israel 
  • Fundamusica Bolívar, El Sistema, Venezuela 
  • California, USA

International Minifiddlers projektet er opfundet og organiseret af Caprice Ltd. i Finland.

Der er udviklet et omfattende nodemateriale til brug for undervisning efter Colourstrings metoden.

Biblioteket på DKDM har opdateret sin samling af Colourstrings materialer, så den nu indeholder alt violinmaterialet (bog A til F og de tre hæfter med "yellow pages" (rytmelære og bueteknik)) i de nyeste udgaver, samt tre skala hæfter fra Geza Szilvays hånd.

Ud over violin-bøgerne finder man også begynderbøger for cello, bratsch, kontrabas, fløjte (nye udgaver) samt klaver.

Ydermere findes der materialer for guitar (gammel udgave) af andre forfattere end Géza Szilvay, som har omsat ideerne til deres instrument. Der findes en engelsk lærervejledning til materialerne.

Samlingen af kammermusik og orkestermusik for begyndere er desuden blevet udvidet betragteligt med sonater for solist og klaver, duoer, trioer og værker for strygeorkester. Alt er progressivt ordnet og tilpasset elever, som bliver undervist efter Colourstrings, men kan også bruges af helt almindelige instrumentalelever, da noderne i dette materiale er noteret i det normale nodesystem i sort hvid.

Meget af materialet er skrevet af den ungarske komponist Laszlo Rossa, og er værd at stifte bekendtskab med.

For at materialerne er tilgængelige for så mange interesserede som muligt, kan de kun lånes med hjem for en kortere periode fra DKDM's bibliotek.

Elisabeth Zeuthen Schneider

Kunstnerisk/pædagogisk ansvarlig for International Minifiddlers, DKDM.
Underviser i violin og kammermusik på DKDM.
Uddannet ved DKDM med videregående studier i USA. Har tidligere undervist på Musikhögskolan i Malmø og ved Nordjysk Musikkonservatorium. Har været ansat som solospiller i Det Kgl. Kapel og Radiosymfoniorkestret. Har omfattende koncertvirksomhed og har mange cd-indspilninger bag sig. Spiller også barokviolin og har været medvirkende til etableringen af Tidlig Musik-uddannelsen på DKDM. 

Elisabeth Zeuthen Schneider har været initiativtager og koordinator ved den årlige lørdagsskole for strygere. Desuden startede hun Talentudvikling for Strygere, nu Juniorstrygere. Fra 2012 er DKDMs Juniorstrygere overtaget af Elisabeth Schneiders kollega Alexandre Zapolski.

Ida Ben-Hamadou (cello)

Afsluttede sin kandidatuddannelse i cello ved Det kgl. Danske Musikkonservatorium i 2013. Ida deltog i det første Colourstrings Teachers Training Kursus i 2012 og har siden da udviklet en stor interesse for pædagogik. Ida har særligt beskæftiget sig med at kombinere Colourstringsmetoden med andre metoder for at skabe et sammenhængende forløb med et alsidigt teknisk og repertoiremæssigt indhold for små celloelever. Hun har været tilknyttet Minifiddlers projektgruppen siden 2012 og er sammen med Kasper Lykke Hedegaard i gang med at etablere et Minifiddlerorkester. Til daglig underviser Ida i cello på Den Lille Musikskole og på Vidarskolen i Gentofte, hvor hun har været med til at indføre Colourstringsmetoden i gruppe- og soloundervisningen.

Pauline Hogstrand (bratsch)

Studerer i øjeblikket sit sidste år på kandidatuddannelsen på DKDM for professor Tim Frederiksen, afsluttende sommeren 2016. Hun skiftede bekendtskab med Colourstringsmetoden under studierne, og har siden september 2014 startet op en bratschklasse under the International MiniFiddlers. Udenfor studierne er Pauline freelancemusiker i orkester, kammermusiker og bratschpædagog.

Kasper Lykke Hedegaard (violin)

Tog i 2012 sin bachelorgrad i violin fra DKDM. Han går nu på kandidatdelen som hørelærepædagog. Kasper er dybt interesseret i og dedikeret til pædagogik, og han er projektansvarlig, også for den højteknologiske afvikling af vores Distance Learning sessions. Kasper var også deltager i sommerens Internationale Colourstrings-kursus på Menuhin School.

Kontakt

Elisabeth Zeuthen Schneider: elisabeth.schneider@dkdm.dk
Kasper Lykke Hedegård: lykkekasper@hotmail.com

Det Kongelige Danske Musikkonservatorium
Rosenørns Allé 22
1970 Frederiksberg
Tlf. 72267226

Ved hjælp af avanceret Distance Learning-teknologi afholder Géza Szilvay masterclass i brugen af Colourstring-metoden

Colourstrings metoden er udviklet af de ungarske brødre violinisten Géza Szilvay og cellisten Csaba Szilvay. Ideerne til metoden opstod efter at brødrene var flyttet til Finland, hvor de skulle begynde at undervise finske børn. De sproglige barrierer skulle overvindes i undervisningssituationen, eftersom de to brødre ikke kunne kommunikere sprogligt med børnene. Derfor udviklede de en metode, der inddrager alle sanser i læringen.

Udgangspunktet for metoden var at udvikle en form for pædagogik, der tager udgangspunkt i børnenes iboende musikalitet og kreativitet. De mente at børn lærer bedst hvis flere sanser bringes i spil – eksempelvis gennem brug af farver, former, historier og bevægelse. Ved at knytte mange sanser til den samme læring er læringen mere effektiv. Undervisningen bygger på et fundament af sange, eventyr og lege, som barnet kender fra førskole-musikundervisningen, ligesom der benyttes relativ solmisation fra Kodály-metoden i undervisningen.

Géza Szilvay betegner selv sin undervisning som "child-oriented”, idet han har et grundprincip om at man må fange børnene i deres verden af leg. Det er hensigten at barnet på relativ kort tid får de musikalske og tekniske kompetencer, der gør at et liv med og i musikken kan udfoldes. 

Et system for mange instrumentgrupper

Colourstrings begyndte som et strygersystem, med den indgangsvinkel, at hvis man udvikler øret, stemmen samt andre almene musikalske færdigheder, har man et stærkt grundlag hvorpå man kan tilegne sig instrumenttekniske færdigheder. Undervisningssystemet kan på den måde også overføres til andre instrumenter.
Szilvay-brødrenes betydning for musikken, musikpædagogik og finsk musikliv har været enorm. Eksempelvis er Helsinki Junior Strings et strygeorkester med internationalt renommé. Det er skabt med udgangspunkt i Colourstrings-metoden. 

Med Colourstrings har brødrene Géza og Cseba Szilvay skabt en pædagogisk metode, der er respekteret og anerkendt over hele verden.