Forskningsartikel i International Journal of Music Education
ABstract
Reviewet dykker ned i skæringspunktet mellem synkron online instrumentalundervisning og kulturelle forskelle med fokus på kinesiske studerendes erfaringer. Studiet undersøger mere end 100 artikler fra de sidste to årtier og afslører unikke tilgange i kinesisk musikpædagogik og fremhæver potentialet i synkron onlineundervisning på trods af tekniske udfordringer.
CENTRALE findings
- Kulturelle forskelle i klassiske instrumentpædagogiske traditioner
- Nye pragmatiske koncepter, der blander konfuciansk og Dewey-filosofi
- Indflydelse fra russiske, germanske og kinesiske traditioner på musikpædagogik
- Forbedret dialog mellem studerende og undervisere gennem onlineundervisning
Mens gennemgangen afdækker spændende indsigter, sætter den også fokus på behovet for mere forskning i interkulturelle aspekter og kompetenceudvikling i online musikundervisning.
Læs mere i The International Journal of Music Education
OM
Marianne Løkke Jakobsen er indskrevet som ph.d.-studerende ved Aalborg Universitet, Institut for Kultur og Læring (2021-2026). Hendes hovedvejleder er prof. Rikke Ørngreen, medvejleder ass. prof. Lars Birch Andreasen, ekstern vejleder prof. David Hebert fra Western Norway University of Applied Sciences, Bergen.
Som en del af forskningen til sit ph.d.-projekt ved DKDM udfører Marianne i øjeblikket feltarbejde på Fudan University i Shanghai, Kina. Læs mere om ph.d.-projektet.
The International Journal of Music Education (IJME) er et peer-reviewed tidsskrift, der udgives af International Society for Music Education (ISME).