Interaktioner og læringsoplevelser i det tværkulturelle virtuelle læringsrum

Dette Ph.d.-projekt undersøger interaktioner og læringsoplevelser i det tværkulturelle virtuelle læringsrum på det videregående uddannelsesniveau. Konkret indeholder projektet casestudier af instrumental fjernundervisning mellem Danmark og Kina. Projektet vil undersøge, hvilke faktorer der påvirker potentialet for interaktion mellem lærer og studerende, og hvordan interaktioner påvirker læringsoplevelsen. Kvalitative casestudier vil afdække de læringsstrategier, der er på spil, når undervisere i Danmark interagerer med studerende, der fysisk befinder sig i deres hjemland og dermed udsættes for flere læringstraditioner samtidigt.

Således undersøges samspillet mellem den vestlige og ikke-vestlige uddannelsestradition og praksis ud fra en erkendelse af, at uddannelsestraditioner udspringer af forskellig praksis (Reagan, 2018). Projektet skal producere anvendt viden til kompetenceudvikling og evaluering af virtuel synkron læring med fokus på de tværkulturelle dimensioner af instrumental musikundervisning på konservatorieniveau.

Forskningsmetoden tager afsæt i en pragmatisk forståelsesramme, der omfatter den didaktiske relationsmodel (Hiim og Hippe, 1993) som en læringsteori, der lægger vægt på kompleksiteten og mangfoldigheden af ​​indlæringsevner under hensyntagen til fysiske, biologiske og sociokulturelle aspekter. Projektet undersøger to begreber der stammer fra forskning i interkulturelle forhold og undervisningsmetoder, vestliggørelse og politikudvikling i den pædagogiske reformpædagogik i Kina.

Dilemma pragmatisme (Beckett og Zhao, 2016) er et begreb, som undersøger, hvordan læreren undertrykker deres egne idealer om læring i erkendelse af, at der skal noget andet til for at få læring til at ske. Det andet begreb er Repair Moment (Zhao, 2019), hvor læreren anvender selvrefleksion til at justere og evaluere sin undervisningspraksis.

Stimulated Recall vil blive anvendt som en observationsmetode, hvor projektdeltagere vil observere og kommentere videoer af deres egen deltagelse i virtuel undervisning. Informanternes egne erfaringer, og deres egne observationer vil indgå som centralt empirisk materiale i forskningsprojektet.

Projektet er støttet af S.C. van Foundation.

Marianne Løkke Jakobsen er indskrevet som ph.d.-studerende ved Aalborg Universitet, Institut for Kultur og Læring (2021-2026). Hendes hovedvejleder er prof. Rikke Ørngreen, medvejleder ass. prof. Lars Birch Andreasen, ekstern vejleder prof. David Hebert fra Western Norway University of Applied Sciences, Bergen.

Marianne er i øjeblikket tilknyttet følgende tre forskningsgrupper:

• Kunst og læring, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium

• IT, Læring og Design (ILD), Aalborg Universitet, Institut for Kultur og Læring

• Grieg Academy Music Education (GAME) forskningsgruppe, Bergen, Norge

Artikler

Marianne Løkke Jakobsen: Synchronous Online Instrumental Music Teaching in Cross-Cultural Learning Contexts (pdf). Publiceret i International Journal of Music Education, 2023.