DKDM's koncertbrochure for efteråret 2024
Kernen i konservatoriets virke er at sikre en højt kvalificeret videreførelse af den klassiske musiktradition. Vi arbejder løbende på at forny og aktualisere vores kunstform indefra og på at formidle nye og gamle værker. Dermed bringer vi forhåbentlig følelser, oplevelser og meningsfuldhed ud mellem mennesker.
For at indfri disse ambitioner har vi til stadighed brug for at arbejde, undervise, øve, optræde og udforske i en vekselvirkning mellem det traditionelle og det eksperimenterende. I løbet af studietiden bestræber vi os på at tilbyde vores studerende mange forskelligartede muligheder for at opøve de kompetencer og færdigheder, der knytter sig til forskellige typer af kunstnerisk samarbejde, og dette afspejles til overflod i efterårets herligt afvekslende koncertkalender.
Du kan i efteråret opleve orkester- og korsamarbejder med Concerto Copenhagen og Copenhagen Phil, dirigeret af henholdsvis Lars Ulrik Mortensen og Thomas Dausgaard. DKDM’s Symfoniorkester spiller til årsfesten i november, dirigeret af Anu Tali, og orkestret kan ligeledes høres ved en række fyraftenskoncerter, ledet af studerende fra dirigentklassen. Vi samarbejder igen i år med festivalen Golden
Days. Koncerten Workers Union forholder sig til temaet ’Arbejde’ og byder på en unik mulighed for at besøge vores kantine og se Folmer Bendtsens kendte vægmaleri Fyraften, som vi dagligt glæder os over.
En lang række af vores undervisere og studerende er involveret i den del af DKDM’s virksomhed, der går under betegnelsen Kunstnerisk Udviklingsvirksomhed. Her undersøges og udvikles vores kunstneriske og pædagogiske praksis i en bred vifte af projekter. Man finder klingende eksempler på dette i den nye koncertrække BEYOND og i de fire Immersive Sessions.
De studerende har et stort selvstændigt ansvar for Onsdagskoncerterne, som turnerer rundt i byen med et rigt udvalg af kammermusik. Seks af vores solistklassestuderende er ved afslutningen af deres studier og vil præsentere sig selv i en flot buket af debutkoncerter spredt over efteråret. Vi byder desuden på åbne
masterclasses med så prominente navne som Elisabeth Leonskaja og Anne Sofie von Otter.
Intet af vores arbejde giver mening, hvis ikke vi får mulighed for at erfare, hvad der sker med os selv som udøvere og med de værker og koncepter, vi bringer ind på scenen, når vi møder publikum. Som publikum er du derfor en uundværlig og meget værdifuld del af vores studerendes uddannelse og af institutionens kontinuerlige arbejde med at udvikle den klassiske musik i alle dens former.
Tak for din opbakning og interesse
- og god fornøjelse!
Professor Helene Gjerris
Rektor pr. 1. august 2024