Narrative rum - immersiv audio
Kort Projektbeskrivelse
Dette projekt interesserer sig fra et kunstnerisk perspektiv for, hvorledes de nyeste muligheder for 3D-audio bedst kan udnyttes af komponist og tonemester i fællesskab. Den teknologiske udvikling peger på nye perspektiver for ‘lyttesituationen’ og kompositionsmetodikken og relationen mellem disse med det formål gennem lyd at skabe immersive oplevelser af fortællingen, der kan gøres tilgængelig overalt for alle. Projektet vil udvikle og kvalificere metodiske greb til at samarbejde omkring skabelsen af ny musik hertil.
Projektet realiseres i et samarbejde mellem DDF, DKDM, RMC og SDMK.
Projektudførende
Uddannelsesleder Rune Palving, tonemester, komponist, DDF
Professor Niels Rosing-Schow, komponist, DKDM
Studielektor Hans Peter Stubbe Teglbjærg, komponist, DKDM
Lektor Karsten Fundal, komponist, RMC og SDMK
Afrapportering
Delprojekt vedr. akustisk komposition (instrumentalkomposition) til 3D-audio
Projektudførende: professor Niels Rosing-Schow
I. Om delprojektet
Centralt for min del af projektet var undersøgelsen af en kompositionsproces for akustiske instrumenter, hvor det kunstneriske resultat (værket) ikke skulle være partiturets klingende realisering ved en koncertfremførelse, men hvor det kunstneriske produkt skulle være en indspilning af kompositionen og dennes realisering i et 3D lydunivers (primært formatet Dolby-Atmos). Den skabende proces måtte således indtænke en indspilningsteknisk realisering af musikken som en del af den skabende proces, hvilket bringer komponistens og tonemestrenes traditionelt set adskilte arbejdsområder i en ny form for interaktion. At opnå de første erfaringer med dette nye felt og en vurdering af eventuelle videre perspektiver i udviklingen af denne arbejdsrelation skulle være et fokus i modningsprojektet. For dette delprojekts vedkommende inden for rammerne af akustisk komposition og 3D lydoptagelse.
II: Arbejdsproces
1. Litteraturstudier og samarbejdspartnere
Efter et indledende arbejde med generel baggrundslitteratur og inden det egentlige kompositionsarbejde etablerede jeg den nødvendige samarbejdsgruppe for delprojektets realisering. Det omfattede en gruppe på 4 tonemesterstuderende på DKDM (under supervision af deres underviser), en dirigentstuderende (med supervision) samt et fasttømret ensemble. For de studerendes vedkommende blev det en integreret del af deres studieforløb. Jeg vurderede imidlertid, at realiseringen af det kommende værk krævede et professionelt ensemble og ikke kunne lægges i hænderne på studerende. Så jeg kontaktede Ensemble Storstrøm, som jeg tidligere har samarbejdet med. Det stillede sig af interesse for projektet til rådighed i 2 - 3 dage uden honorar. Med ‘teamet’ på plads blev det muligt at fastlægge delprojektets tidsplan.
2. Forstudier
Forud for det kompositoriske arbejde gik nogle møder og gensidige præsentationer i gruppen af projektudførende med relevante temaer omkring lydoptagelse, psykoakustik og nye vinkler på kompositoriske processer, jf. mit oplæg: Reflexions an a perceptual approach to the compositional proces (se bilag 1 og 2). Sammen med de 4 involverede tonemesterstuderende fik jeg af projektdeltager Rune Palving en grundig introduktion til Dolby-Atmos i DDFs studie. Denne tekniske indsigt og fælles viden med tonemestrene blev et væsentligt grundlag for det videre arbejde med den kompositoriske proces.
3. Kompositionsproces
Hvad angår kompositionsarbejdet greb jeg det for så vidt traditionelt an, idet konceptet 100% er komponistens. Men med et fokus på mediets (3D-gengivelsens) narrative aspekt, krævede det en anderledes tilgang til formtænkningen og planlægnings af kompositionens tidslige forløb. Således udarbejdede jeg forud for udarbejdelsen af partituret et skrevet 'storyboard', som beskrev musikkens rumlige/tidslige/emotionelle forløb. Denne blev ledsaget af en grafisk fremstilling af ensemblets opstilling med angivelse af positioner for lytteoplevelsen og foreslået mikrofonopsætning. Jeg havde således så vidt muligt dannet mig en lydlig-rumlig forestilling om oplevelsen af musikken forud for udarbejdelsen af partituret. Inddragelsen af det rumlige aspekt som en del af værket gjorde mig bevidst om, at ‘det perceptuelle’, herunder anderledes bevidsthed om akustiske og psykoakustiske forhold, måtte være et afgørende afsæt for det kompositoriske arbejde.
4. Realisering
Storyboard og grafisk oversigt samt til dels partituret dannede herefter afsæt for samarbejdet med tonemestrene. Materialet i denne form viste sig imidlertid at kræve yderligere beskrivelser eller ‘oversættelser’ for at kunne understøtte tonemestrenes tilgang til realiseringen af lydoptagelser og efterfølgende mix i 3D-audio. Det fandt sted ved møder mellem komponist og tonemestre forud for indspilningen, ved opstilling og prøver i forbindelse med indspilningen samt i forbindelse med 3D mixningen af optagelserne.
5. Præsentation af resultatet
Det endelige resultat af dette delprojekt, den 6 minutter lange komposition Carried Away for 8 instrumenter, realiseret i 3D audio er, sammen med de øvrige delprojekter, blevet testet (med inviterede fagfæller) ved visninger på Dolby-Atmos anlæg i sommeren 2019. De fik deres første offentlige fremførelse på DKDM d. 19. september 2019 ved indvielsen af 3D lydanlægget i Ny Sal på DKDM (i en versionering for dette lydsystem). Efterfølgende blev afholdt et seminar for komponister og tonemestre om projektet, hvor dets resultater blev diskuteret. En visning på et større Dolby-Atmos system for et inviteret publikum fandt sted d. 8. oktober 2019 i Park Bio, København.
III: Konklusioner og perspektiver
1. Sammenfatning
Delprojektets resultat blev alt i alt lovende som en udforskning af at nyt samarbejdsfelt komponist/tonemester i forbindelse med en musikalsk udtryksform tilpasset mulighederne i immersiv audio. For mig som komponist har det affødt en stækere bevidsthed om inddragelsen af akustiske og psykoakustiske forhold i den kompositoriske proces. Delprojektet viste i lille format - 6 minutters komposition for 8 musikere til 3D-audio – at det faktisk er muligt at skabe en rumlig musikalsk fortælling, som arbejder kunstnerisk meningsfuldt med den immersive oplevelse som et integreret element i kompositionen.
Modningsprojektets resultater peger således på mulighederne for videre kunstnerisk udvikling af konceptet instrumentalkomposition for immersiv audio - skabelse af instrumentale musikalske fortællinger i virtuelle rum 'i deres egen ret', dvs. som et selvstændigt kunstnerisk værk (der ikke ‘blot’ har pædagogisk eller formidlingsmæssigt sigte).
2. Perspektiver
I arbejdet med denne realisering af et værk – værket forstået som en immersiv oplevelse i et narrativt rum – viste at det interdisciplinære felt mellem komponist og tonemester kalder på yderligere udforskning og udvikling. Uanset at nye metodiske gren blev taget i anvendelse i kompositionsprocessen i forbindelse med projektet, viste komponistens materiale i den ovenfor beskrevne form sig at være et vanskeligt og i sig selv utilstrækkeligt udgangspunkt for tonemestrenes tilgang til realiseringen af lydoptagelser og efterfølgende mix i 3D-audio. Den optimale realisering af det kunstnerisk koncept stødte således på tekniske udfordringer, der med fordel kunne have været adresseret tidligere i processen og evt. ført til bedre resultater.
Dette delprojekt inden for rammerne af modningsprojektet peger således på nødvendigheden af at optimere samarbejdet komponist-tonemestre i den kunstneriske proces, fx gennem
- at finde et fælles sprog og/eller en bedre ’repræsentation’ af værkets kunstneriske visioner
- at inddrage tonemestrenes kompetencer og viden allerede tidligt i den kreative fase. Tonemesterens rolle bliver hermed i højere grad ’sonisk realisator’ (et nyt begreb).
Desuden viser modningsprojektets erfaringer, at formatet: instrumentalkomposition gengivet i 3D-audio, for at udfolde sit fulde potentiale af dybe kunstneriske oplevelser kræver flere instrumentale resurser og et længere tidsforløb end det var muligt i modningsprojektet.
Projektets bidrag til kunstnerisk udviklingsvirksomhed
Dette delprojekt under modningsprojektet har tilvejebragt ny viden i det interdisciplinære felt mellem akustisk komposition og 3D lydproduktion (optagelse, mixning, mastering). Fra min synsvinkel som komponist har refleksionerne i relation til undersøgelsen samarbejdsfeltet åbnet et nyt rum for indtænkning af perceptionsmæssige (narrative/immersive) aspekter i kompositionsprocessen, herunder ansporingen til at optimere de kreative aspekter af samarbejdet mellem tonemestre og komponist.
Projektets bidrag til undervisning
Delprojektet inddrog 4 tonemesterstuderende og en dirigentstuderende i processen. Dette blev i sig selv et praksis-indspil og en direkte KUV-afspejling i deres undervisning. I et videre perspektiv er samarbejdsfeltet mellem tonemester og komponist et nyt undervisningsområde, som på DKDM vil blive inddraget i både kompositions- og tonemesteruddannelsen. DKDMs 3D ambisonic lydanlæg i Ny sal vil gøre det muligt at knytte denne undervisning tæt til såvel udviklingen af den kunstnerisk praksis som til videre kunstnerisk udviklingsvirksomhed.
Niels Rosing-Schow, december 2019
Delprojektets deltagere
Komponist
Professor Niels Rosing-Schow
Tonemesterstuderende ved DKDM
Zhaode Dong, Jonas Krossli, Yutong Li og Jakob Wredstrøm
supervision: lektor Jesper Andersen
Musikalsk ledelse
Dirigentstuderende ved DKDM, Vincent Hardacker
supervision: studielektor v. DKDM Giordano Bellincampi
Ensemble Storstrøm
Svend Melbye, fløjte; Som Howie. klarinet; Gunnar Eckhoff, fagot; Mette Franck, harpe; Jakob Westh. klaver; Stéphane Tran Ngoc, violin; Piotr Zelazny, bratsch; Tobias Gørvild Lautrup, cello
Litteratur
Perry R. Cook (ed.): Music, Cognition and Computerized Sound. An Introduction to Psychoacoustics. Cambridge, Massachusetts; London 2001.
Andrew Dell’Antonio (ed.): Beyond Structural Listening? Postmodern Modes of Hearing. University of California Press 2004
Lasse Laursen: Instrumentation af lydoptagelser. Kunstnerisk Udviklingsvirksomhed – en antologi 2016.
Philippe Leroux: …phraser le monde : continuité, geste et énergie dans l’œuvre musicale. Circuit, Musique contemporaine, Les presses de l’Université de Montréal, Vol 21 n°2, Montréal 2011, p. 29 à 48
Jürgen Meyer: Acoustics and the Performance of Music. Manual for Acousticians, Audio Engineers, Musicians, Architects and Musical Instruments Makers. Braunschweig, Germany 2009
Michael Hauge: Six-Stage Plot Structure, (retrieved from https://www.storymastery.com/six-stagestructure-chart/)
Rasmus Zwicki: Between the Stools. How can contemporary composers use narrative in crossing disciplinary boundaries? KUV-netværkets årbog 2018