Klassisk KUV
Baggrund og motivation
Projektet Klassisk KUV – en afdækning af litteratur om KUV i udøvende klassisk musik (pilotprojekt) er et samarbejdsprojekt mellem Søren Rastogi og Anne Gry Haugland. Projektets mål er at give en perspektiveret præsentation af problemstillinger og metoder knyttet til KUV i udøvende klassisk musik, således som de præsenteres i den internationale KUV-litteratur.
Kontekst og bidrag til feltet
De specifikke problemstillinger, som gør sig gældende når udøvende klassiske musikere udfører KUV, er begrebsmæssigt underbelyste både nationalt og internationalt. Store dele af litteraturen om KUV i musik er skrevet med udgangspunkt i skabende og improviserende fagligheder1. I og med at fokus i en stor del af KUV-litteraturen er på de skabende kunstarter, er der et metodemæssigt og teoretisk vakuum, når det drejer sig om en udøvendes kunstneriske processer. De udøvende klassiske musikere, som udfører KUV-projekter, er således pionerer, der er med til at udvikle metoder og gøre sig erfaringer i, hvordan man kan dokumentere og reflektere over netop dét, der er kunstnerisk interessante for en udøvende klassisk musiker.
Som undervisere og sparringspartnere for klassiske musikere, der arbejder med KUV, oplever vi, at der er et behov for at artikulere og eksemplificere dette specifikke felt. En klarere begrebsdannelse og metodebevidsthed ville efter vores overbevisning kunne understøtte og stimulere fremtidige KUV-projekter inden for udøvende klassisk musik. En præsentation, diskussion og perspektivering af disse problemstillinger og erfaringer vil således kunne skabe bevågenhed om potentialet i KUV inden for klassisk udøvende musik. Flere undervisere og studerende vil lettere kunne give sig i kast med KUV og KUV-inspirerede undersøgelser, forhåbentlig også uden for de institutionelt allokerede projekter.
proces og struktur
Læsning og fælles diskussion udvalgt international KUV-litteratur med fokus på udøvende kunstnerisk praksis i almindelighed og klassisk musik i særdeleshed. Sparring både internt med kollegaer samt med Søren Kjørup, professor emeritus ved Roskilde Universitet, Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab og Visuel Kultur og Performance Design samt tidligere forskningsprofessor i kunst- og videnskabsteori ved Kunsthøgskolen i Bergen.
resultater
På baggrund af dette arbejde vil vi skrive en større artikel, hvori vi vil diskutere, hvilke problemstillinger der gør sig gældende for udøvende kunstarter i arbejdet med KUV, hvad udøvende klassiske musikere kan bidrage med til KUV-feltet, samt hvordan KUV meningsfuldt kan bidrage til at udvikle den klassiske musikudøvelse.
Artiklen skal udgives på såvel dansk som engelsk.
Projektets bidrag til undervisningen
Ud over at bidrage til KUV-diskussionen og således til udvikling af KUV-feltet vil projektet kunne yde en vigtigt input til udviklingen af undervisningen i ”Metodefag til refleksionsopgaven” på MA1, til profilholdene på MA2 og til KUV-sporet på solist-uddannelsen. Artiklen vil kunne fungere som en længe efterspurgt baggrundstekst i disse sammenhænge.
Dokumentation og formidling
Resultatet vil blive en artikel, hvis målgruppe i første omgang er ansatte på konservatorier i Danmark, Norge og Sverige, som ønsker at lave KUV inden for det klassiske udøvende områder. Dernæst håber vi, at artiklen vil være til generel inspiration for undervisere, studerende og professionelle udøvende inden for klassisk musik i Norden. Vi vil forsøge at få artiklen udgivet i VIS (Nordic Journal for Artistic Research) og desuden vil det være oplagt, at artiklen bliver tilgængelig på DKDMs hjemmeside og på den kommende hjemmeside for Center for Kunstnerisk Viden og Udvikling.
Endvidere skal artiklen oversættes til engelsk med henblik på vores internationale studerende og lærere og i det hele taget international formidling.
Internt vil projektet blive præsenteret for kollegaer undervejs på FOKU-inspirationsdage, hvilket er en oplagt platform for os at bruge for at sikre os, at arbejdet opleves som brugbar og relevant for målgruppen.
Afsluttende vil projektet blive præsenteret på EPARM-konferencen, der i 2023 afholdes på DKDM. EPARM er en del af AEC (The Association Européenne des Conservatoires, Académies de Musique et Musikhochschulen), som med sine 300 medlemsinstitutioner fordelt på 57 lande er et vigtigt forum for udveksling af viden om KUV de højere musikuddannelser imellem.
Samarbejdspartnere
Søren Kjørup
Projektets tidsramme
Efterår 2021 – efter 2022